ReSePi : aYaM GoReNg BeReMpaH SiMpLe

Bookmark and Share
 
Saje nak isi masa lapang dgn buat entry baru.. hehehe.. lapanggg la sangattt.. padahal sinki penuh kot dgn pinggan mangkuk yg lom sempat di basuh..  nangesss..
 
Meh aku share resepi ayam goreng berempah cara aku yg simple..  alaa aku tau korang pun ada resepi tersendiri.. tapi tak kira, aku nak share jugak.. kikiki..
 
Gambar bahan2 aku tak snap lak sbb aku rasa korang boleh kenal pasti segala bahan2 tersebut.. kalau tak tau gak meh aku lepuk korang.. hehehe..
 
 
Resepi : Ayam Goreng Berempah Simple..
Rujukan : Diri sendiri.. wahaahaha..
 
Bahan Utama :
1/2 ekor hayam atau pun byk mana la hayam yg korang nak masak..
 
Bahan di Kisar :
2 labu bawang besar
5 biji bawang merah
4 biji bawang putih
6 batang serai
5 inci halia
5 inci lengkuas
 
Bahan Perasa :
garam
serbuk kunyit
2 sudu besar serbuk kari daging baba's
daun kari (taruk byk mana yg korang nak)
 
 
Cara2nya :
 
Ayam yg telah di bersihkan di lumur dgn garam, serbuk kunyit, serbuk kari daging, daun kari, dan bahan2 kisar.. perap le kejap..
 
Macam aku tak perap lama2 pun.. sbb nak cepat masak kannn.. lepas gaul2 bahan aku terus zasss goreng.. kang kalo perap lama sgt kang kebulur lak nak mkn.. dah le aku ni selalu kelaparan..
 

Pastu gorenglah dlm minyak yg panas.. sape goreng dlm minyak yg suam2 aku tampo kang tgn tu..
 

Goreng je dgn belen2 bahan perapan sbb bahan2 tu yg buat hayam tu lebih sedap sbb dia akan jd kerak2/serbuk2 gituuu... yennadeiii, berapa byk kali sebab daaaa...
 

Jeng jeng jenggg.. dah siapppp.. yg hitam2 tu la kerak yg aku maksudkan.. sedap woo kerak2 tuuu..
 

So selamat mencuba.. ewahhhh..
 
Ni resepi simple je tau.. kalau yg tak simple byk lagi bahan perapan lain yg korang kena taruk mcm rempah tu ini.. aku kan suka share yg simple2.. dah dahhh.. aku nak pi basuh pinggan..



{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Poskan Komentar